Marcin: 604 997 081 Mateusz: 600 212 319

Kompleksowa terapia przeciwobrzękowa

Kompleksowa Terapia Obrzęków

Obecnie na rynkach zachodniej Europy dostępnych jest wiele niemieckich metod terapii obrzęków, m.in.  Koncepcja Terapii Obrzękowej (KTO) wg Asdonkai Kompleksowa Terapia Udrażniająca (KTU) wg F?ldi’ego, którymi pracuję od lat w gabinecie, razem uzupełniają się i tworzą autorską metodęKompleksową Terapię Obrzęków.Moje doświadczenie oparte jest na wieloletniej pracy z pacjentami, którzy borykają się z różnego rodzaju obrzękami oraz wielu latach doświadczeń nauczycieli metody terapii obrzęków.

Koncepcję drenażu manualnego i terapię uciskową (kompresję) wprowadził  w 1963 niemiecki lekarz dr Johannes Asdonk z Essen. Skuteczność tej terapii została udowodniona na podstawie licznych badań prowadzonych w Niemczech.  W 1973 roku powstała pierwsza na świecie specjalistyczna klinika limfologiczna – „Feldbergklinik Dr. Asdonk”. Celem kompleksowej terapii obrzękowej jest zmniejszenie lub zlikwidowanie obrzęku oraz przywrócenie pacjentów do aktywności zawodowej i fizycznej.

Kompleksowa Terapia Obrzęków  składa się z kilku różnych sposobów oddziaływania terapeutycznego i dopiero odpowiednie zastosowanie tych składowych przynosi oczekiwane rezultaty. Ważna jest zarówno odpowiednia kolejność i intensywność działań terapeuty podczas pojedynczego zabiegu, jak również długofalowe planowanie usprawniania, odpowiednio do postępu i przebiegu choroby.

W wielu przypadkach schorzeń układu limfatycznego i żylnymi, farmakologia może okazać się niewystarczająca. Dlatego wspaniałym jej uzupełnieniem jest KOMPLEKSOWA TERAPIA OBRZĘKÓW (KTO),w skład której wchodzi:

• manualny drenaż limfatyczny – MDL (masaż limfatyczny)
  • terapia uciskowa (kompresjoterapia)
  • terapia ruchowa przy zachowanej kompresji
  • terapia obrzęku (stosowana przy obrzęku limfatycznym)
  • pozycje ułożeniowe
  • terapia oddechowa
  • zaopatrzenie w mankiety uciskowe noszone po terapii
  • jako uzupełnienie KTOmedycyna fizykalna i KinesioTaping – plastrowanie przeciwobrzękowe, mające na celu uniesienie skóry i uwolnienie przestrzeni dla przepływu krwi i chłonki.

Zastosowanie terapii obrzękowej w fizjoterapii jest bardzo szerokie.

DRENAŻ LIMFATYCZNY (zw. inaczej masażem limfatycznym) – pomaga usprawnić przepływ chłonki w układzie limfatycznym, od naczyń chłonnych włosowatych do ujść naczyń chłonnych do żył. Tempo masażu jest bardzo wolne, a wykonywane techniki mają za zadanie przepchnąć zalegającą chłonkę w kierunku węzłów chłonnych. Dodatkowo zastosowana kompresja (specjalistyczne bandażowanie) daje jeszcze większe efekty terapeutyczne.Celem drenażu jest profilaktyka lub redukcja obrzęków limfatycznych, zastoinowych, zapalnych, oraz przyspieszenie usunięcia nadmiaru wody i produktów przemiany materii z organizmu.Pacjenci po zabiegu czują się odprężeni, zrelaksowani i dużo lżejsi.

MASAŻ LIMFATYCZNY TWARZY

Wykonywany w stanach zaburzenia gospodarki wodnej, w zmianach skórnych związanych z zaburzeniami krążenia limfatycznego – często objawiającymi się „workami” pod oczami – w celu kosmetycznym.Drenaż ma również zastosowanie w obrzękach powstałych po zabiegach stomatologicznych takich jak  po resekcji zębów i implantacji zębów oraz po operacjach plastycznych, a także jako powikłania po operacjach onkologicznych w obrębie głowy i szyi.

MASAŻ ANTYCELLULITOWY
Stosowany jako podstawowy element leczenia cellulitu. Najlepszym zabiegiem antycellulitowym jest manualny drenaż limfatyczny stymulujący mikrokrążenie w drobnych naczyniach krwionośnych i limfatycznych. Zmniejsza zastoje limfatyczne oraz wysięki, pomaga usuwać szkodliwe produkty przemiany materii, poprawia natlenienie i odżywianie komórkowe. W efekcie regeneruje i uelastycznia tkankę łączną, zwiększając również napięcie skóry.

Terapia jest idealna:

• dla osób po usunięciu węzłów chłonnych z obrzękami limfatycznymi w wyniku zmian nowotworowych, radioterapii, chemioterapii
  • dla osób z obrzękami limfatycznymi w związku z wadami wrodzonymi naczyń
  • dla osób z obrzękami pourazowymi (ostre obrzęki przejściowe, np.: po zabiegach operacyjnych, resekcjach zębów, towarzyszące złamaniom, skręceniom, uderzeniom, oparzeniom, kontuzjom…)
  • dla osób z niewydolnością żylną (pierwotne i wtórne żylaki, zapalenia powierzchownych żył , trombozy (po 12 – 15tyg.), żylakowate owrzodzenia goleni)
  • dla osób z obrzękami w związku z brakiem aktywności ruchowej – chroniczne towarzyszące chorobom porażenia, np.: zapalenia istoty szarej rdzenia (poliomyelitis), stwardnieniu rozsianym, porażeniu poprzecznemu…
  • dla osób z obrzękami lipidowymi (tłuszczowymi) – bolesne obrzęki tłuszczowe
  • jako kuracja antycellulitowa lub jako jej element - w celu oczyszczenia organizmu – manualny drenaż limfatyczny usuwa zbędne produkty przemiany materii
  • dla osób odchudzających się
  • dla osób mających problemy z usunięciem zalegających płynów w organizmie
  • dla kobiet po urodzeniu dziecka
  • dla aktywnych zawodowo kobiet chodzących na wysokich obcasach, cierpiących z powodu tzw. „ciężkich nóg” – pojawiający się obrzęk pod koniec dnia, twarde, nabrzmiałe łydki.

OGÓLNE PRZECIWWSKAZANIA DO STOSOWANIA MANUALNEGO DRENAŻU LIMFATYCZNEGO:

• ostra tromboza (po ok. 12 – 15 tyg. drenaż jest dopuszczalny),
  • ostre zapalenia bakteryjne i wirusowe,
  • nieleczony nowotwór i nawroty nowotworu,
  • niewyrównana niewydolność serca,
  • ostre egzemy skórne.

PRZECIWWSKAZANIA MIEJSCOWE:

• nadczynność tarczycy,
  • syndrom zatoki i tętnicy szyjnej,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • brzuch – w okresie ciąży,
  • bóle brzucha – np.: zapalenia, nowotwory.